tisdag 21 april 2009

Iran vs. Israel, ett ändlöst ordkrig.

Under FN:s konferens om rasism så anklagar Mahmoud Ahmadinejad Israel för att vara en rasistisk stat.
Länk: http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-konferensen-om-rasism-urartade-i-praktskandal-1.847993

Ahmadinejad anklagar även västländerna för att skicka utvandrare från Europa och från USA i syfte att skapa en rasistisk stat i det ockuperade Palestina. Han beskyller dessutom FN:s säkerhetsråd för att försvara Israels "folkmordsregim".

Jag förstår dock inte hur Ahmadinejad kan uttala sig i denna fråga när han själv representerar en stat som utför folkmord och tillåter ej oliksinnade individer. Detta är ett uttalande från helt fel håll.

Dock kan jag sympatisera med Ahmadinejad när det gäller den Israeliska synen på araber. Idag så förtrycks araber i Israel, vilket jag tycker är helt oacceptabelt. Om Israel ska kunna klassa sig som en demokrati så måste de även kunna acceptera andra folkgrupper, även om det är samma folkgrupp som vill utrota dem, det är dock inte samma människor. Alla perser heter inte Mahmoud Ahmadinejad, utan de är olika individer. Denna syn måste Israel acceptera för att, för mig kunna bli en acceptabel demokratisk stat.

Ahmadinejad har helt rätt när det gäller det Israeliska sättet att acceptera andra folkgrupper. När man är hotad av eliminering dagligen, så gäller det att hålla huvudet kallt, vilket jag är mycket skeptisk till när Israel styrs av den nationalistiska fronten. Att välja nationalisterna var nog ett stort misstag och jag kan inte se en ljusning i konflikten än på ett tag.

Douglas Mörth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar